SOJA

Většina publikací o zdravém životním stylu doporučují sóju jako zdravou potravinu. Má vysoký obsah bílkovin, hodně vitamínů – skupiny B, které mají pozitivní vliv na nervy, a minerálů – železa, draslíku a vápníku. Neobsahuje cholesterol, takže nepoškozuje cévy ani slinivku. Je díky obsahu řady rostlinných estrogenů prospěšná zejména pro ženy v menopauze. V celku to můžeme shrnout, že: „Sója je zdravá potravina, na tom se nic nemění, člověk ovšem nic nesmí přehánět.“

Ale, co když narazíte i na jiné informace? Záleží na Vás, čemu budete věřit.

Následují důležitá fakta, nad kterými je třeba se zamyslet:

  • Sója pochází z Asie. Asiaté konzumují sóju v malém množství, jako pochutinu, ne jako náhradu za živočišné bílkoviny. Zkonzumují denněv průměru jen 10 gramů sojového jídla (asi 2 čajové lžičky).
  • Americká dietetická asociace (ADA) prý podle výzkumů nepovažuje sóju za nebezpečnou. ADA toto tvrzení nikdy neprohlásila, pouze vyjádřila, že jsou studie, které hovoří o pozitivech i negativech sóji. ADA dodává, že rozsáhlé studie není možné uskutečnit, a to z etických důvodů. Proč asi?
  • Nejmodernější sójové výrobky nejsou fermentované (a tak toxiny nejsou neutralizovány) a jsou zpracovány způsoby, které ničí bílkovinu a tvoří toxiny.
  • Sójové produkty obsahují složku, která je podobná vitaminu B12, tělo ji ale nedokáže použít a tak se zvyšuje nedostatek.
  • Sojové formule jsou prý pro kojence bezpečné. Přitom jídla ze sóji obsahují inhibitory tripsínu, které brání v trávení bílkovin a ruší pankreatické funkce. Zvířata, krmena stravou, obsahující inhibitory tripsínu, vykázaly poruchy vývoje a poruchy slinivky. Doktor Mikea Fitzpatrick, toxikolog z Nového Zélandu, přepočítal, že vzhledem k váze novorozeňat se jim do těla jen díky vypití sójového mléka dostane obsah pěti antikoncepčních pilulek denně. „Při tomto množství hrozí poškození nervového systému a štítné žlázy“.
  • Vysoké dávky fytoestrogenů v sojových formulích pro kojence, značně přispívají k předčasnému sexuálnímu vývoji dívek a opožděnému až retardovaném vývoji u chlapců.
  • Fytinová kyselina způsobuje sníženou biodostupnost železa a zinku, které jsou potřebné pro zdraví a vývoj mozku a nervového systému.
  • Sóji chybí cholesterol, také nezbytný pro vývoj mozku a nervového systému. U některých lidí může konzumace sóji snížit hladiny cholesterolu. Avšak není pravděpodobné, aby se snížením cholesterolu tímto způsobem zabránilo srdečním chorobám.
  • Sója a sojová jídla způsobují nedostatek vápníku a vitaminu D, které jsou nezbytné pro zdravé kosti. Jsou to vápník ze zeleniny a vitamin D z mořských jídel a ze slunce, které mají preventivní účinek proti osteoporóze u Asiatů, ne sojové jídla.
  • Sója a její výrobky se nedoporučují pro ženy v postmenopauzálních.Mohou zabraňovat ovulaci a stimulovat růst rakovinných buněk. Snižují funkci štítné žlázy (spojena s obtížemi v období menopauzy) a doprovázet příznaky letargie, zácpy, přibírání na váze a únavy.
  • Nedávná studie zjistila, že ženy s nejvyššími hladinami estrogenu v krvi, měli nejvíce snížené kognitivní funkce. Konzumace tofu u japonských Američanů ve středním věku je spojena se zvýšeným výskytem Alzheimerovy choroby v pozdějším věku.
  • Archer Daniels Midland (ADM), největší světový pěstitel sóji, nedávno stáhl svou žádost na FDA (Food and Drug Administration – Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) o statut GRAS (Generally Recognised as Safe – Obecně považované za bezpečné) pro sójové isoflavony, protože rostly protesty z vědeckých kruhů. FDA nikdy neudělila status GRAS sojovým izolovaným bílkovinám, kvůli obavám z přítomnosti toxinů a karcinogenů v zpracované sóji.
  • Četné studie provedené na zvířatech potvrdily, že sója způsobuje neplodnost. Že snižuje hladinu testosteronu. Japonské ženy dávají svým mužům jíst větší množství tofu, pokud chtějí snížit jejich náruživost.
  • Pěstování sóji je prý ekonomicky prospěšné pro rozvojové země. Bohužel v zemích třetího světa byla tradiční úroda nahrazena sójou, pěstovanou mezinárodními korporacemi, což přeneslo zisk z lokálních farmářů na tyto firmy

 

(autor: Simona Sýkorová)

SOJA