Vejce

Obsahují mnoho prospěšných a ochranných látek a jsou dobře stravitelné. Žloutek obsahuje trochu toho zatracovaného cholesterolu, ale zas tak velká paseka to není.

Co obsahují:

Bílkoviny

  • Snadno stravitelné a hodnotnější bílkoviny než ty, co jsou obsažené v mase či mléce.
  • Esenciální aminokyseliny, které mají výrazné biologické účinky (např. antimikrobiální účinek, vliv na imunitu).

Vaječné tuky

  • Nasycené a nenasycené tuky jsou 2/3 obsaženy ve žloutku, poměr 1/3 připadá na doprovodné látky: fosfolipidy (např. lecitin a cholesterol – něco kolem 200mg/ 1 vejce).
  • Fosfolipidy jsou nepostradatelnou součástí naší stravy a vejce je nejvýznamnějším zdrojem.

Vitamíny

  • Ve vejcích jsou přítomny téměř všechny (kromě vitamínu C).
  • Žloutek obsahuje vysoký obsah vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E), vitamínu B2 a kyseliny pantotenové.
  • Bílek obsahuje vitamíny skupiny B.Minerály
  • Nejvíce je obsaženo železo, draslík, zinek a fosfor, ze stopových prvků je významný zejména selen.

Funkční vejce

  • Obsah vitamínů a minerálních látek, popřípadě Omega-3 nenasycených tuků lze ovlivnit složením krmných směsí nosnic. Obohacená vejce se pak stávají funkční potravinou a mohou působit jako prevence nebo součást léčby u mnoha chorob.
  • Vejce omega“ mají zvýšený obsah omega-3 mastné kyseliny, které chrání před vznikem srdečně cévních onemocnění, působí protizánětlivě.
  • Vejce obohacená o selen obsahuje až 30 µg na kus (doporučený denní příjem se pohybuje kolem 70 µg pro muže a 55 µg pro ženy).

Obavy z cholesterolu

  • Vejce obsahují kolem 180 mg (velikost „S“) až 250 mg („XL“) cholesterolu v jednom kuse.
  • Celkový denní příjem cholesterolu by u dospělých neměl přesáhnout 300 mg.
  • Pro zdravého člověka nepředstavuje konzumace 3 – 4 vajec týdně žádné zdravotní riziko. Nicméně lidem se zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi se doporučuje preferovat vaječné bílky, které neobsahují žádný tuk ani cholesterol, a nekonzumovat více než jeden žloutek týdně.

Nákup a skladování

  • Nakupujte vejce tam, kde nejsou vystavena přímým slunečním paprskům.
  • V lednici je uložte do nejchladnějšího místa, ne do dveří, protože poličky umístěné ve dveřích jsou „nejteplejším“ místem chladničky a nejsou vhodné pro uchovávání vajec. Nejlépe je uskladňovat vejce v plastových obalech ve vrchní a střední polici.
  • Skořápku vajec nikdy neomývejte, pokud se je nechystáte ihned spotřebovat. Na skořápce je ochranná vrstva, která chrání vejce před škodlivými mikroorganismy, a umytím se tato vrstva poruší.
(autor: Simona Sýkorová)
Vejce