Sacharidové vlny #0 – příprava

Sacharidové vlny #0 – příprava

Sezóna se pomalu blíží ke svému ostrému startu a já řeším velmi nečekaný a nechtěný problém. Přes zimu jsem na své tělo napevno připnul zátěžovou vestu. Bůhví proč se usadila v oblasti břicha a zad ve stejné výškové úrovni. Snad v dobré víře udržet moje tělesné těžiště co nejníže. Lidově se tomuto jevu říká pneumatika. Není se čemu divit, lednové zranění kolene mě vyřadilo ze hry, co se týká běhání a můj jídelníček také nebyl zrovna fitness. Ale nechat to tak nechci, ten nános izolace na svalech prostě musí pryč. A o tom bude tento mini seriál.

Sacharidové vlny #0 – příprava

Předem upozorňuji, že se jedná o pouhou výpověď a osobní názory s patřičným nadhledem, nikoliv o odborný článek. Tímto zvu i erudované k diskuzi, nechť jsou Vaše rady k užitku nás všech. A než tam budete chtít poslat nějaký ten hejt, vzpomeňte si nejprve na tento odstavec.

Téma sacharidových vln sleduji již delší dobu a fakt, že jsem se zatím nesetkal ( a to ani virtuálně) s člověkem, kterému by tento styl diety nefungoval, mě přilákal natolik, že to musím také zkusit. Princip sacharidových vln tu popisovat nebudu, koho by to zajímalo, doporučuji toto spojení zadat do vyhledávače a během několika vteřin máte k dispozici hromadu článků, které vám to vysvětlí.

Takže stojím na startovní čáře, lépe řečeno ještě před ní. Vlny nejde odstartovat lusknutím prstů, musíte se na to poměrně důkladně připravit. Poprvé běžím do vitamin shopu pro suplementy, konkrétně pro protein. Toho do sebe budu muset dostat hodně, aby mi dieta nesežrala svalstvo. Zvláštní pocit – doteď jsem tento obchod obcházel velkým obloukem a myslel si, že tohle nikdy potřebovat nebudu. Omyl, tohle by šlo bez sypání docela těžko. Takže první tisícovka v háji. Ale už jen ten pocit důležitosti, když jsem si tu červenou, agresivně vzhlížející pixlu plnou zaručeně přírodního proteinu nesl domů, stál za to. Další asi 4 stovky jsem dal za kuchyňskou váhu s přesností na 1 gram. Naprosto nezbytné vybavení. Na moje oblíbené „přiměřeně“ tedy musím taky zapomenout. Samá omezení a vítr v peněžence, co víc si přát!

Zjistil jsem, že sacharidové vlny mají skvělé účinky, ještě než s nimi začnete. Třeba takové nakupování potravin. Garantuji vám, že v obchodě strávíte zlomek času, který byste tam strávili jindy. Čím to? Jednoduché. Víte přesně, že jdete pro několik málo surovin ve větším množství. Na všechno ostatní si dejte nálepku „Na to zapomeň!“. Taky se připravte na lehce nechápavé pohledy na váš nákupní košík od ostatních nakupujících. Takže teď mám doma vedle sypaného proteinu ještě hromadu rýže, kilo kuřecího, tofu, tempeh, pár brambor, v lednici více než pár vaniček tvarohu a hromadu vajec. Tam, kde bylo místo, jsem nacpal další vejce. Další pětikilo fuč. Právě mi dochází skutečnost, proč slaví tato dieta neobvyklé úspěchy – když se rozhodnete do toho jít a zahájíte přípravu, tak do toho po finanční stránce zahučíte takovým způsobem, že vydržet to musíte snad už jen z principu.

S tím velmi úzce souvisí jídelníček. Na internetech se dá najít spousta tipů a také spousta způsobů, jak vlny držet. Vždy je ale společné, že do sebe musíte dostat hodně výše zmíněného proteinu. Přibližně 2 gramy na kilo tělesné váhy. Z toho vychází fakt, že každý by měl mít svůj jídelníček. Já ten tvůj obšlehl od kolegy Honzy, kterého tímto zdravím a děkuju nejen za jídelníček, ale za to, že mě vyhecoval do akce, jinak bych o tom jen mluvil snad až do Vánoc.

Další důležitá věc je měřítko úspěchu. Já jsem si řekl, že chci shodit sádlo, takže čeho se chytit? Číslo na váze může znamenat ledacos, takže jsem to cestou z obchodu vzal přes galanterii, tvrdě zainvestoval 20 Kč do krejčovského metru a budu si měřit obvod pneu v pase. Před započetím sacharidového šílenství metr ukazuje číslo 97 cm. To zní skoro jako za pět dvanáct. Další měřítko bude v zrcadle, které jsem vždy považoval za jedno z nejvěrohodnějších. Samozřejmě nesmí chybět zrcadlová, skoronahá selfie. Připadám si při tom dost úchylně, ale to k tomu asi patří. A nakonec ještě jeden faktor, který by to celé měl podtrhnout: musím se v průběhu vln cítit dobře.

Vymyšelno, nakoupeno, připraveno, takže hurá do kuchyně. Uvařit, orestovat, navážit. Bez tuku, bez soli, to se ví. Neodpustím si akorát koření v podobě chilli a jidášovo ucho. Přeci jen si chci na jídle alespoň trochu pochutnat. Pokud bych měl dietu protrpět, byla by předem odsouzená k neúspěchu. Pečlivě si jídlo (6 porcí na den) připravuji do plastových krabiček. Tak trochu si při tom připadám jako děcko na písku, co si plácá bábovičky, takže jestli má někdo infantilní sklony, přijde si v kuchyni při vlnách na své. Teď už je definitivně připraveno. Poslední, co mi zbývá, je odskočit si do restaurace na nějakou tu divočinu před tvrdým režimem a zapít to něčím dobrým. Scéna jak z Trainspottingu.

Jak moje první vlna dopadla se dovíte v pokračování příští týden. Dobrou chuť nám všem!

JN